alltopbrands
Home Nieruchomości Pośrednik w obrocie nieruchomościami – wymogi formalne działalności

Pośrednik w obrocie nieruchomościami – wymogi formalne działalności

przez Redakcja
117 wyświetleń
Pośrednik w obrocie nieruchomościami - wymogi formalne działalności

Działalność w zakresie obrotu nieruchomościami to prężnie rozwijający się sektor gospodarki. Sam zawód pośrednika w obrocie nieruchomościami nie wymaga w chwili obecnej spełnienia konkretnych wymogów prawnych charakterystycznych wyłącznie dla tej działalności. Ustawa z 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. z 23 lipca 2013 r., poz. 829) spowodowała, że zawód pośrednika i zarządcy nieruchomości nie wymaga obecnie licencji zawodowej. Jedyny ustawowy wymóg stawiany tej działalności to obowiązkowa polisa ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.

Pośrednik w obrocie nieruchomościami - wymogi formalne działalności

Forma prowadzenia jako pośrednik w obrocie nieruchomościami

Wybierając formę dla działalności gospodarczej trzeba się skupić na kwestiach związanych z ekonomią i osobistą wygodą. Przepisy prawa nie regulują formy prowadzenia działalności pośrednika obrotu nieruchomościami. Wybór więc będzie się ograniczał do praktycznej kalkulacji. Dla małej, rozpoczynającej swoją działalność agencji obrotu nieruchomościami najpraktyczniejsza będzie forma jednoosobowej działalności gospodarczej. Przy większych przedsięwzięciach należy rozważyć jedną ze spółek prawa handlowego np.: spółkę komandytową, jawną lub z spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością. Przy wyborze warto także kierować się względami podatkowymi i kosztami prowadzenia działalności.

Kod Polskiej Klasyfikacji Działalności gospodarczej

Każda działalność gospodarcza musi mieć zarejestrowany, pasujący do profilu działania, kod PKD. Dla pośrednictwa w obrocie nieruchomościami najpowszechniejszy jest kod PKD 68.31.Z obejmujący m.in. działalność wynajmujących, agentów i/lub maklerów w zakresie: kupna lub sprzedaży nieruchomości, wynajmowania nieruchomości oraz pozostała działalność usługowa związana z nieruchomościami, taka jak: wycena nieruchomości; budowę obiektów, na użytek własny lub na wynajem, – zarządzanie nieruchomościami. W zależności od profilu firmy łącznie zgłaszane są też inne kody PKD. Jeśli agencja jednocześnie podejmuje się pośrednictwa w finansowaniu inwestycji zgłaszany jest kod PKD 66.19.Z, jeśli agencja nie tylko pośredniczy, ale też kupuje, buduje, remontuje i sprzedaje nieruchomości to pojawiają się kody PKD 68.10.Z, PKD 71.12.Z i PKD 41.20.Z.

Ubezpieczenie

Działalność pośrednictwa w obrocie nieruchomościami jest obarczona obowiązkiem posiadania właściwego ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej. Jest to standardowe ubezpieczenie oferowane przez większość wiodących na rynku firm ubezpieczeniowych.

Podatki, VAT, kasa fiskalna w działalności pośrednika w obrocie nieruchomościami.

Kwestia opodatkowania działalności zawsze będzie zależna od tego co najbardziej będzie opłacalne dla konkretnej osoby. Mogą być to zasady ogólne, podatek liniowy lub tzw. ryczałt.

Kwestia podatku VAT to także rzecz do rozważenia. Z pewnością rozpoczynający swoją działalność przedsiębiorca w obrocie nieruchomości może skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT ze względu na osiągany przychód, który nie przekracza 200 tys. złotych rocznie. W niektórych jednak przypadkach, jeśli pośrednik będzie świadczyć usługi głównie na rzecz czynnych podatników VAT, usługi opodatkowane stawką poniżej 23% (wystąpi nadwyżka podatku naliczonego – wydatki, nad należnym – sprzedaż), lub w ramach działalności dokonywać transakcje wewnątrzwspólnotowych, to bycie podatnikiem VAT może się opłacać.

RODO w działalności pośrednika w obrocie nieruchomościami

Pośrednik w działalności związanej z obrotem nieruchomościami przetwarza dane osobowe swoich klientów i kontrahentów. W związku z tym, zgodnie z uregulowaniami Europejskimi (Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.) obowiązany jest w do:

  1. zapewniania odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa przetwarzania danych osobowych, zgodnie z zasadami wskazanymi w Rozporządzeniu RODO,
  2. wykonywania obowiązków wynikających z praw osób, których dotyczą dane osobowe,
  3. wyznaczenia inspektora ochrony danych osobowych -IODO (w sytuacji, gdy podmiot zobowiązany jest do tegoż zgodnie z art. 37 ust 1 ww. rozporządzenia).
  4. podania o sobie jako o administratorze danych informacji wskazanych w RODO oraz informacji, jak dane osobowe będą przetwarzane (w jakim celu) oraz w oparciu o jaką podstawę prawną.

Opracowanie:

Agnieszka Gizińska – właścicielka biura nieruchomości COSMOPOLITAN

Sprawdź Podobne Posty

Ta strona korzysta z plików cookie, aby poprawić Twoje wrażenia. Zakładamy, że nie masz nic przeciwko temu, ale możesz zrezygnować, jeśli chcesz. Akceptuj Więcej